Gör din gröt mera mättande

by Nathalie

Det här inlägget publicerades första gången för ett par år sedan, nu är det dags för en liten uppdatering! Låt oss alltså prata lite gröt.

Du slevar hastigt i dig en skål med havregrynsgröt på morgonen innan du skyndar iväg till jobbet. Innan du ens hinner sätta dig ner vid skrivbordet känner du det där välbekanta molandet i magen. Det kan inte vara sant, du är hungrig. Redan!

Havregryn och vatten. Och kanske en klick smör. Det säger sig själv. Det hålls man inte länge mätt på. Jo visst, havre innehåller mycket bra näringsämnen så som protein, magnesium och fibrer. Men mättande, nej. Räck upp en hand om du känner igen dig. Det gör i alla fall jag. För så hände det alltid tidigare när jag åt gröt till frukost. Jag blev hungrig typ genast. Men inte längre faktiskt. Och nu ska jag berätta varför.

Jag äter aldrig BARA gröt.

Nej nej. Utan jag lägger till en massa olika grejer för att göra gröten godare, och på samma gång mera mättande.

Här är kommer mina bästa tips för en mättande och god gröt:

  • Havregryn är naturligt glutenfria, men eftersom de hanteras i samma utrymmen som andra sädesslag kan det inte garanteras att de är helt fria från gluten. Därför kan man köpa rent havre, dvs glutenfritt havre, om man har celiaki eller annars inte äter gluten. Min favorit är Povenas ”Jumbo oats” och Urtekrams glutenfria havregryn.
  • Rör ner 1 msk kokosolja i gröten, det gör gröten len och krämig och ger dig bra fetter som gör att du hålls längre mätt.
  • I min vanliga gröt som jag oftast äter till frukost brukar jag röra ner ett ägg strax innan gröten är färdig. Sedan låter jag det puttra en liten stund till tills ägget är klart. Gröten får en helt annan konsistens och blir mera matig. OBS, rör om hela tiden om du har en vanlig kastrull! Annars finns risken att du har mera gröt i kastrullen än i tallriken..
  • Koka gröten på valfri mjölk istället för bara vatten, jag brukar oftast koka min på hälften havre- eller kokosmjölk och andra hälften vatten.
  • Häll på ordentliget med frysta bär, t.ex. blåbär och hallon.
  • Och råkar du ha färska bär blir det ännu godare!
  • Mosa en banan och rör ner i gröten, ger en härlig sötma.
  • Min absoluta favorit är att toppa gröten med frysta bananslantar. Varm gröt och iskall banan, det måste testas! Nästan som gröt med glass på!
En härlig chokladgröt med mandel och banan. Receptet hittar du HÄR.
  • Riv ett äpple och rör ner hälften i gröten tillsammans med lite kanel medan du toppar härligheten med resten av det rivna äpplet
  • Rör ner ett chiaägg! Blanda 1 msk chiafrön med 3-4 msk vatten medan gröten kokar och rör sedan ner i gröten när den är klar.
  • Toppa med mandelsmör, tahnini (sesamsmör) eller jordnötssmör. Jättegott!
  • Gör en liten smoothie samtidigt som gröten kokar, och häll den sedan över din gröt. Blir supergott!
  • Släng i lite torkade frukter i kastrullen innan du häller upp gröten, t.ex. russin eller dadelbitar.
  • Koka gröt på annat än havregryn! Bovete, quinoa, amaranth och hirs fungerar lika bra att göra gröt på och ger bra variation.
  • På den översta bilden ser du att jag har lyxat till det lite extra med avokado, granatäpple, bipollen, kokosflingor och kakaonibs, det var en superbra kombination! Men det behöver inte vara exakt så, utan ta bara det du råkar ha i skåpen. Kanske lite nötter, ett päron, frysta lingon eller kanske lite kakao som du rör ner. Var kreativ!
  • Koka dubbelsats när du en gång ställer dig vid spisen och spara det som blir över att äta till mellanmål. Jag tycker att kall gröt är riktigt gott, speciellt om man toppar den med en massa härligheter.
  • Har du bråttom på morgonen kan du förbereda overnight oats kvällen innan! Blanda 1 dl havregryn med 2 dl vätska, t.ex. havremjölk. Mosa ner en banan och lägg till frysta blåbär, lite kardemumma, en nypa salt och 1 msk chiafrön. Ställ i kylen i en bruk med lock och sedan är det bara att äta när du vaknar.

Om det är något av tipsen jag verkligen tycker du ska testa är det helt klart de frysta bananslantarna! Mandelsmör och chiaägg är andra favoriter jag har för tillfället.

// Nathalie

Du kanske också gillar

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Godkänn Läs mera