7 tips för att äta mera grönsaker

by Nathalie

I onsdags var jag på hälsoinspiratörerna Food Pharamcy’s föreläsning här i Jakobstad, och jag fick en stor dos inspiration till att få i mig mera grönsaker. Enligt dem äter vi på tok för lite grönt, vilket (tillsammans med för mycket kött, näringsfattig mat och stress) bidrar till färre goda bakterier i tarmen, låg energi och en rad olika livsstilsrelaterade sjukdomar. Men vad kan vi göra för att äta mera grönsaker i vardagen? Det behöver faktiskt inte vara så svårt, även om det kan kännas som en överväldigande omställning i början. Här får ni mina bästa tips!

nr 1. Smoothies!

Göm grönsakerna i goda smoothies. Mixa ner baby spenat, grönskål, gurka, broccoli eller grönt superpulver i en smoothie med blåbär, avokado och ett äpple. Den gröna smaken försvinner helt, och du kommer knappt att märka att du fått i dig en stor del av det dagliga grönsaksbehovet. Smart va? Här lönar det sig dock att investera i en bra och stark mixer, det kommer att vara värt varje peng.

nr 2. Soppor!

Av trötta grönsaker i kylen burkar vi göra soppa. Släng det du har i en kastrull, till exempel ett broccolihuvud, en blomkål, en palsternacka, en gul lök och några morötter, och koka upp tillsammans med en grönsaksbuljong. Mixa slät med en stavmixer, släng i en skvätt havregrädde och krydda med salt, peppar, timjan och lite chili. Vips har du lätt lunch! Lägg till linser eller quinoa för att göra soppan ännu mera mättande, som jag gjort i DENNA broccoli- och linssoppa.

Recept på denna omelett med tomat, fetaost och basilika hittas på kasvisreseptit.fi!

nr 3. Förbered!

Ta en dag då du förbereder inför veckan, exempelvis på söndag kväll. Riv morötter och kål, hacka gurka, paprika och grönkål och lägg i små lådor i kylen. Koka quinoa, fullkornsris och ett gäng med linser och ställ också dem väntade i kylskåpet. Du kan också mixa ihop olika röror, till exempel hummus på kikärter eller pesto på soltorkad tomat och solrosfrön. Sedan är det superlätt att komponera ihop lunchlådor med olika grönsaker, gryn och röror för några dagar.

nr 4. GÖM!

För att vänja sig vid att få i sig mera växtbaserad mat är tricket att gömma. I smoothies är det lätt att gömma grönsaker, men det funkar också i varm mat. Göm riven morot, grönskål och svamp i köttfärssåsen, lägg till bönor i kycklingsoppan, ersätt det vita riset med quinoa eller den vanliga pastan med zucchinipasta. Grönsakerna ökar mättnadskänslan eftersom det tack vare den höga fiberhalten tar längre för kroppen att smälta växtbaserad mat.

Vegetarisk lasagne med röda linser, champinjoner och zucchini. Recept hittas på kasvisreseptit.fi!

nr 5. Tänk regnbågens färger

Ju mera färger, desto bättre och hälsosammare. Olika färger innehåller olika typer av vitaminer och näringsämnen, ämnen som vi behöver få i oss. Tänk därför på att variera färgskalan på tallriken så mycket du kan. Gröna blad, röda tomater, gul paprika, vit blomkål, lila rödkål, ja du fattar poängen. Gör det till en lek, kanske barnen också vill vara med och jaga färger.

nr 6. Testa en ny grönsak varje vecka

Låter kanske ambitiöst, men tänkt på hur mycket grönsaker du aldrig ens smakat? Varje gång vi handlar är det så lätt att köpa det samma vanliga, och om grönsakerna i handelskassarna gång på gång blir isbergssallad, gurka och tomat är det faktiskt massor du går miste om. Olika kålsorter, färska kryddor och söta paprikor blir hur gott som helst i salladen eller såsen. Våga pröva nya saker!

En helt underbar tacopasta! Recept på kasvisreseptit.fi.

nr 7. Ge grönsakerna huvudrollen

Vi är vana med att utgå från en proteinkälla bestående av rött kött, kyckling eller fisk när vi planerar en måltid. Men vad händer om vi vänder på steken (haha..)? Tänk om du först fyller tallriken med en stor sallad, kanske lite ugnsrostade rotsaker och en klick hummus. Hur mycket plats finns det nu för köttet? Kanske den bara får en liten biroll istället för att dominera hela måltiden. Testa! Ett tips är dessa rödbetsburgare (första bilden), här kommer den mest inbitna köttälskaren inte att sakna den blodiga biffen det minsta, det vågar jag nästa lova 😉

Du får jättegärna trycka på hjärtat under inlägget om du gillar det du läser! Det hjälper mig att få en bättre inblick i vilka typer av inlägg du som läsare gillar mest. Tusen tack för att du läser!

0 comment
19

Du kanske också gillar

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Godkänn Läs mera